Οι αγωγοί φυσικού αερίου ΤΑΡ και Ελληνοϊταλικός («Ποσειδών») μπορούν να αξιοποιηθούν από την Gazprom για τη μεταφορά ρωσικού αερίου προς την Ευρώπη. Στην προοπτική αυτή αναφέρθηκε δημόσια το νούμερο 2 της ρωσικής εταιρείας φυσικού αερίου Alexander Medvedev, μιλώντας στο συνέδριο European Gas, το οποίο πραγματοποιείται στη Βιέννη.
Σύμφωνα με τα όσα είπε ο αναπληρωτής πρόεδρος της Gazprom, η εταιρεία του διαθέτει υποδομές για την παραγωγή επιπλέον 100 δισ. κυβικών μέτρων αερίου τον χρόνο, ποσότητα που μπορεί να διοχετεύσει στην Ευρώπη, αλλά όχι και τις απαραίτητες υποδομές για τη μεταφορά του στις ευρωπαϊκές χώρες που έχουν ανάγκη το αέριο αυτό.
Σημειώνεται ότι το σχέδιο επέκτασης του αγωγού Nord Stream, με την κατασκευή και δεύτερου σκέλους, έχει ανασταλεί προσωρινά μετά από παρέμβαση της Πολωνίας, ενώ ο Turkish Stream σχεδιάζεται να φτάσει μέχρι τα σύνορα Τουρκίας-Ελλάδας.
Με βάση τα όσα είπε ο Alexander Medvedev στο συνέδριο της Βιέννης, η εταιρεία του θέτει ως προτεραιότητα την αξιοποίηση της χωρητικότητας των 10 δισ. κυβικών μέτρων που προσφέρει η δεύτερη φάση του ΤΑΡ (δεύτερος αγωγός), καθώς η χωρητικότητα της πρώτης φάσης του έργου έχει ήδη παραχωρηθεί σε χρήστες, ενώ ο αγωγός κατασκευάζεται ήδη και θα λειτουργήσει το 2020. Όπως δε τόνισε χαρακτηριστικά, η Gazprom είναι η μόνη εταιρεία η οποία μπορεί να διασφαλίσει εκ των προτέρων ότι είναι σε θέση να τροφοδοτήσει τον αγωγό με αέριο.
Πάντως, όπως σημειώνει και η ειδικευμένη ιστοσελίδα Natural Gas World, η οποία μεταφέρει τις δηλώσεις Medvedev, μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κανένας σχολιασμός ή και υπαινιγμός ακόμη εκ μέρους του ΤΑΡ, για την προοπτική συνεργασίας με την Gazprom.
Αναφορικά τώρα με τον ελληνοϊταλικό αγωγό, το υποβρύχιο σκέλος του οποίου προωθεί κοινοπρακτικό σχήμα με τη συμμετοχή της ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison, ο κ. Medvedev επανέλαβε ότι η εταιρεία του τον περασμένο Φεβρουάριο υπέγραψε στη Ρώμη MoU με τις άλλες δύο εταιρείες για την πιθανότητα συνεργασίας στη μεταφορά φυσικού αερίου προς Ιταλία μέσω Ελλάδας. Για το σχέδιο αυτό, σύμφωνα με τον ίδιο, ολοκληρώνεται σύντομα η τεχνικοοικονομική μελέτη του έργου, την οποία ανέλαβαν να υλοποιήσουν οι τρεις πλευρές και από την οποία θα διαφανεί η βιωσιμότητα της επένδυσης.
Η δυναμικότητα του αγωγού αυτού σχεδιάζεται για 12 δισ. κυβικά μέτρα τον χρόνο, ενώ το υποθαλάσσιο τμήμα του έχει μήκος 207 χιλιόμετρα, με εκκίνηση τις ακτές της Θεσπρωτίας και κατάληξη στο Οτράντο της Ιταλίας.